Minutes (1)

Filmprogramm: Constructedness of the real 

Mit Filmen von Anna Molska, Margaret Salmon, John Smith, Pilvi Takala

Dienstag, 30. April 2013, 20 Uhr

Please scroll for english.

Wir freuen uns, im Rahmen der neuen Veranstaltungsreihe Minutes im Kunstverein Nürnberg - Albrecht Dürer Gesellschaft das Filmprogramm Constructedness of the real zu präsentieren.

Das Programm vereinigt Filmarbeiten, die reale Geschehnisse der jüngeren Vergangenheit mit unterschiedlichen Mitteln der Erzählung und wechselnden Zeitebenen dokumentieren – wie in einem Kohlebergwerk in Schlesien (Anna Molska), im privaten Heim einer Seniorin (Margaret Salmon), in einem Hotelzimmer in Irland (John Smith) oder im Europäischen Parlament in Brüssel (Pilvi Takala). Dabei entfaltet sich in den Filmen der Status des Realen als etwas Geschaffenes, Verfasstes, Komponiertes und Bearbeitetes. Mit Rückbezügen auf die Geschichte wird ein Blick in die Gegenwart geworfen und die Instabilität bestehender sozialer Ordnungen adressiert.

Anna MolskaThe Weavers, 2009, Video, Farbe, Ton, 12’. Courtesy the artist; Foksal Gallery Foundation, Warschau.
Margaret SalmonPeggy, 2003, Super 8 und 16mm transferiert auf DVD, Farbe, s/w, Ton, 13’ 30’’. Courtesy the artist.
John SmithFrozen War (Hotel Diaries 1), Ireland, October 8th, 2001, Video, Farbe, Ton, 11’. Courtesy the artist; LUX, London.
Pilvi TakalaBroad Sense, 2011, Video, Farbe, Ton, 8’ 36’’. Courtesy the artist; Carlos/Ishikawa, London.

Mit einer Einleitung von Simone Neuenschwander.

Alle Filme in englischer Sprache.

Eintritt frei.

----

With films by Anna Molska, Margaret Salmon, John Smith, Pilvi Takala

We are delighted to present the film screening Constructedness of the real as part of the new event series Minutes at the Kunstverein Nürnberg - Albrecht Dürer Gesellschaft. 

The programme brings together film works that document real events from the recent past by means of various narrative methods and shifting time levels – for example, in a coal mine in Silesia (Anna Molska), in the private home of an elderly woman (Margaret Salmon), in an hotel room in Ireland (John Smith), or in the European Parliament in Brussels (Pilvi Takala). The status of the real emerges here as something created, authored, composed and edited. With the aid of historical references, the films look into the present and address the instability of existing social orders.

Anna MolskaThe Weavers, 2009, video, colour, sound, 12’. Courtesy the artist; Foksal Gallery Foundation, Warsaw.
Margaret SalmonPeggy, 2003, super 8 & 16mm transferred to DVD, colour, b&w, sound, 13’ 30’’. Courtesy the artist.
John Smith, Frozen War (Hotel Diaries 1), Ireland, October 8th, 2001, video, colour, sound, 11’. Courtesy the artist; LUX, London.
Pilvi TakalaBroad Sense, 2011, video, colour, sound, 8’ 36’’. Courtesy the artist; Carlos/Ishikawa, London.

With an introduction by Simone Neuenschwander.

Free entry.